Al Hayat (issue N. 18470), 2013



This image has been shot in middle east, it has been printed simultaneously in seven different locations on the cover page of the arabic-speaker daily newspaper Dar Al Hayat during the night of the 28th of October 2013. Bought in Lausanne, Switzerland, in the 30th of October.


This installation work is composed of a newspaper clipping, a polaroid photograph and a wooden panel on which is layed the rest of the newspaper from which the image comes from. It documents and presents the results of a series of destructive gestures and its effects. Focused on the image as an objet, I apprehended the idea of information and mediatic flow from a practical point of view. An exchange of physical matter between the issuer and the receiver. Indeed, the image, printed in offset, composed of black ink, seems to engage a dialog by friction. It becomes, being poorly printed, contagious. It spreads on its reader or carrier, getting their hands dirty and its life is short and precarious. A long and repetitive manipulation transforms its representative function and gives to it a proper and absolute existence. The political scene, as minimalist palimpsest, has became a simple self-reflective rectangle.



..............................................................



Cette image à été prise au Moyen-Orient, elle a été imprimée simultanément dans sept différents lieux à la une du quotidien arabophone Dar Al Hayat la nuit du 28 octobre 2013. Achetée à Lausanne, en Suisse, le 30 octobre 2013.


Cette installation est composée d'une coupure de journal, d'un polaroid et d'un panneau en bois sur lequel est posé le reste du papier journal dont vient l'image. Elle documente et présente les résultats d'une série de gestes destructeurs et ses effets. Focalisé sur l'image en tant qu'objet, j'ai abordé l'information et les flux médiatiques d'un point de vue matériel: en tant qu'échange de matière. En effet, l'image imprimée en offset, composée d'encre noire semble engager un dialogue par friction. Elle devient, par sa facture de mauvaise qualité, contagieuse. Elle se répand sur son lecteur, lui tachant les doigts et son existence est précaire. Une manipulation longue et répétitive transforme sa fonction représentative pour lui conférer une existence propre et absolue. Palimpseste minimaliste, la scène d'actualité est devenue un simple rectangle autoréflexif.