Etudes de Vitesse, 2013



This body of work, in echo Unusual View of Unknown Subjects, is named Etudes de Vitesse. These studies take source in the daily newspapers iconography and propose un glimpse on the unpublished image rests. Focused on the race cars world, the notion of background is articulated in a more physical, more sensorial way. The bolid in full speed, is passing by the lens which transform the background, blurring it, making him dynamic and unrecognizable. This esthetic, existing through the mechanical process and the camera, has become a true incarnation of modernity, carried by Jacques-Henri Lartigue and his image of the Grand Prix Automobile Club de France in 1912. Commonly accepted, even instrumentalized nowadays, this stylistic effect is, in that series, dissected by the paper cutting and the enlarging. The space, the void and the viewer combine themselves in a cinetic putting into relief the idea of materiality of the image and its perception of it.



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Ce travail, en écho à la série Unusual View Of Unknown Subjects, est intitulé Etudes de Vitesse. Ces études prennent source dans l'iconographie de la presse quotidienne, et propose un regard sur les résidus d'image non publiée. Focalisé sur le monde des courses automobiles, la notion de superflu, de décor, s'articule de manière plus physique, plus sensorielle. Le bolide passant à toute vitesse devant l'objectif qui l'attend, transforme l'arrière plan, le rend flou, dynamique et méconnaissable. Cette esthétique prenant vie grâce au procédé technique, est devenue une incarnation de la modernité, portée par Jacque-Henri Lartigue et l'image du Grand Prix Automobile Club de France en 1912. Aujourd'hui communément intégrée et même instrumentalisée, cet effet de style est, dans cette série, décortiqué par la découpe. L'espace, le vide et le spectateur se conjuguent dans une cinétique mettant en relief la notion de matérialité de l'oeuvre et de sa perception.