Julie ou la Nouvelle Héloïse, 2012



A Corpus of various installations, this body of work propose a contemporary look on the writings of Jean-Jacques Rousseau. This exhibition, created within the framework of the Festival Images during the tricentennial of Rousseau's Birth, bring a readback of the phenomena linked to the novel titled "Julie ou la Nouvelle Héloïse". Indeed, this book marks, even though indirectly, the birth of Romanticism, as well as Tourism. The worldwide success of this novel, whose plot is situated in the swiss Riviera, attracted a new generation of english artists and writers which were fascinated by the landscape of the Geneva Lake.


The exhibition centers around these two contradictory notions, wich is Tourism as opposed to Romanticism. The landscape, transforming itself in a projected slideshow called Postcard Studies, is also contemplated through reproductions of postcards printed on round aluminum plates. These round structures, reminding of the antique tondi are facing toward the imposing silhouette of a telescope, similar to those you can find along the touristy lakeshores. In the center of the room of the Musée Historique de Vevey, a metallic sculpture transforms a cloudy sky into a commercial poster. The landscapes of this exhibition, constantly seeking for balance or for a new identity, offer a strange sight, alternately common and intimist. Julie, the central figure of the novel, whose picture is installed in the bottom of the room, is incarnated by a young woman in sportswear who, her too, totters between triviality and mysticism.



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Corpus de plusieurs installations, ce travail propose un regard contemporain sur l'oeuvre de Jean-Jacques Rousseau. Cette exposition crée dans la cadre du Festival Images durant le tri-centenaire de Rousseau, apporte une relecture du phénomène lié roman intitulé "Julie ou la Nouvelle Héloïse". En effet, ce roman marque, quoique de manière indirecte, la naissance du romantisme aussi bien que du tourisme. Le succès mondial de ce roman dont l'intrigue se situe dans la Riviera Vaudoise, donna naissance à une génération d'artistes et écrivain anglais fasciné par les paysages du Léman.


C'est autour de ces deux notions contradictoire, tourisme/romantisme que s'articule cette exposition. Le paysage lémanique, se transformant dans un diaporama projeté intitulé Postcard Studies, est aussi contemplé à travers des reproductions de cartes postales imprimée sur des plaques en aluminium rondes. Ces structures rappelant les tondi antiques font face à l'imposante silhouette d'une longue-vue jonchant les rivages touristiques. Au centre de cette pièce du musée historique de Vevey, une sculpture métallique transforme un ciel nuageux en affiche publicitaire. Les paysages de cette exposition, en constante recherche d'un équilibre, d'une nouvelle identité, offrent un spectacle tantôt publique et commun, tantôt intimiste et mystique. Julie, personnage principal du roman, est incarnée, au fond de la pièce par une jeune femme en survêtement qui, elle aussi, chancelle entre trivialité et mysticisme.